Bolletjes-raster-CoverBolletjes-raster-CoverBolletjes-raster-Coveroverlay_leftoverlay_right

verbinden • ontwikkelen • delen

Jaarplan 2018

Ons vernieuwde aanbod

Stonden de jaarplannen bij jouw corporatie de afgelopen tijd op de agenda? Ook bij Cover hebben we de grote lijnen voor de komende periode uitgezet. Graag vertellen we je over wat er het komende jaar in het verschiet ligt. Dit is dus een wat langere nieuwsbrief dan je van ons gewend bent.

Met dit vernieuwde aanbod willen we je uitnodigen. Uitnodigen om naar de bijeenkomsten te komen. Om je verhaal te delen met andere leden. Bijvoorbeeld in een gesprek tijdens een bijeenkomst, met een bijdrage aan storytelling op de website of door een werkbezoek bij jouw corporatie te organiseren of je locatie ter beschikking te stellen. De vereniging kan alleen blijven bestaan als we het samen doen. Jij, wij, en al die andere leden. Als we allemaal een kleine bijdrage leveren, gaan we weer een prachtig jaar tegemoet.

Hoe we dit doen, leggen we aan het eind uit in een beknopte financiële verantwoording. Maar we beginnen met iets over onszelf…. de basis waaruit we onze activiteiten organiseren.

Inspirerende oplaadmomenten voor communicatieprofessionals
Cover is een bloeiend netwerk van en voor communicatieprofessionals uit de corporatiesector. Een plek voor persoonlijke inspiratie. Een plek waar je verder komt. In je werk maar ook op persoonlijk vlak. De bijeenkomsten bieden je een veilig oplaadmoment. Je bent altijd ‘onder ons’ en dat is ook nog eens heel gezellig.

Cover: een beetje van jou
De activiteiten van Cover gaan over: samen met je vakgenoten nieuwe dingen ontdekken, geïnspireerd raken, in openheid verhalen uitwisselen, nuttige tips krijgen en geven. Weer energie krijgen. Bij Cover helpen we elkaar namelijk vooruit. Of je nu junior of senior bent. Cover is er voor jou. Sterker nog: we hopen dat je Cover ook een beetje als van jou ziet.

Het belang van oprechte communicatie
Want er is genoeg te bepraten. Jullie weten als geen ander dat dit roerige tijden zijn. De crisis zette ons hele denken en doen op zijn kop. We moesten kleur bekennen en noodgedwongen andere keuzes maken. Dit had ook invloed op ons vak. Positieve invloed. Het vak werd boeiender en steeds meer bestuurders zien gelukkig het belang in van oprechte communicatie.

Zinvolle verbindingen
Maar het vraagt wel iets anders van ons. Geen ‘doel-middel’-denken maar zinvolle verbindingen organiseren. Niet alleen volgen maar vooral duiden. We moeten specialiseren en tegelijkertijd breed samenwerken. Dat is nogal wat… Hoe maak je dan als bevlogen professional – terwijl verandering de enige constante is – effectief het verschil? Voor je corporatie, binnen je werk maar zeker ook voor jezelf?

Geen nood! 
Precies op deze vlakken biedt Cover je professionele ondersteuning. Altijd actueel, altijd inspirerend en vooral lekker praktisch. Op verschillende manieren en momenten. Bijvoorbeeld tijdens de tweejaarlijkse events met boeiende sprekers, inhoudelijke discussies en praktische workshops. Maar ook tijdens de intervisie, bedrijfsbezoeken, kennissessies en/of een leergang communicatieve corporatie.

Dus kom even op adem, leg je werk- en persoonlijke accu aan de Cover-oplader zodat je motor er weer tegen kan! Dit zijn de momenten en activiteiten voor 2018:

• Voor- en najaarsevent. In het voorjaar en najaar kun je je even helemaal opladen tijdens ons event. Op deze dag zoeken we met elkaar de verdieping rond een thema. De aftrap vindt plaats door een inspirerende spreker. Je kunt verschillende workshops volgen. Met een forum of interactieve lunch zorgen we ervoor dat je gedurende de dag ontspannen ervaringen kunt uitwisselen. De events worden bezocht door zo’n 30 tot 50 leden. Daardoor kunnen we de kosten voor leden deze dag laag houden: €125,-. Geen geld voor een dag nieuwe energie!

• Intervisie. De vraag om intervisie leeft al jaren. Maar hoe organiseer je dat met leden die door het land verspreid zijn? Samen met Mirjam van der Veen willen we hier antwoord op geven. Mirjam is een ervaren begeleider bij het oprichten van intervisiegroepen in corporatieland. Belangstelling? Binnenkort ontvang je een uitnodiging. We stellen de eerste groepen, bestaande uit 5 tot maximaal 8 personen, samen in een regio die voor iedereen te bereizen is. Tijdens de eerste bijeenkomst ondersteunt Mirjam jullie. Zij helpt jullie helder te krijgen wat de behoeftes zijn. En op welke manier en met welke methode je daar het best mee aan de slag kunt. Deelname aan deze sessie is gratis.

• Bedrijfsbezoeken. Ook in 2018 gaan we verder met het organiseren van bedrijfsbezoeken buiten de sector. De dag over Storytelling in de Efteling was een groot succes en smaakte naar meer. Ook werkbezoeken aan en bij andere corporaties staan op het programma. We zoeken naar voorbeelden om eind volgend jaar de thema’s van de Vernieuwingsagenda van Aedes belicht te hebben. Is jouw corporatie onderscheidend op één van de thema’s? Laat het ons weten. Samen met jou kijken we naar een passende manier om het verhaal te delen. De kosten voor de bezoeken aan collega-corporaties zijn € 50,-. We doen ons best om de kosten voor bezoeken buiten de sector even laag te houden. Maar wanneer we een kans zien voor iets bijzonders, zoals laatst bij de Efteling, dan kunnen de kosten hoger zijn. We vragen echter nooit meer dan de kostprijs.

• Verhalen en verbinden. Wat is het verhaal van jouw corporatie? Het lijkt logisch, maar het is nog best lastig. Daarom gaan we verder met workshops over storytelling. Maar ook social media en content management. We organiseren deze workshops verspreid door het jaar en land voor € 50,-. Wanneer een groep te groot wordt, herhalen we de workshop in een ander deel van het land. Daar waar het kan, proberen we de workshop bij een corporatie te laten plaatsvinden. Wanneer jij ruimte bij jouw corporatie ter beschikking stelt, kun je gratis deelnemen aan de workshop. Laat het ons weten. We zijn altijd op zoek naar locaties.

• Communicatieve organisatie. In 2018 organiseren we een aantal trainingen die in het teken staan van de communicatieve organisatie. We noemen dit voor het gemak ‘de leergang communicatieve organisatie’. Alle trainingen worden gegeven door gerenommeerde trainers.

De eerste bijeenkomst ‘Versterken van communicatiekracht’ vond plaats met Michael Meijer van Orange Otters in ’s-Hertogenbosch en Zwolle. De volgende training is ‘Werken met het strategisch communicatie frame’ door Betteke van Ruler. Eenmaal helder wát je wilt bereiken, gaan we aan de slag met veranderstrategieën: hoe pak je het aan? De praktische vertaling komt aan bod in bijeenkomsten rond social media en stakeholdercommunicatie. Natuurlijk staan we ook stil bij wat een communicatieve organisatie betekent voor jou en wat jouw rol hierin is. De invulling hiervan laten we aansluiten op de behoefte die gedurende de trainingen ontstaat.

De leergang wordt opgebouwd uit zes trainingen. De eerste heeft al plaatsgevonden. Bij voldoende aanmeldingen organiseren we deze nog een keer. Je kunt je per bijeenkomst aanmelden. Een training van een dag kost €275,-. Een training van een dagdeel €175,-. Wanneer jij je voor een vijfde training aanmeldt, hoef je voor deze bijeenkomst niets te betalen. Binnenkort volgt de uitnodiging voor de volgende bijeenkomsten.

• Website en social media. De huidige website van Cover voldoet niet aan waar we nu voor staan. Daarom komt er een nieuwe. Onder het motto: ‘Geen grootse plannen’ ontwikkelen we een website waar de belangrijkste informatie over de vereniging en de activiteiten zijn te vinden. En waar jullie elkaar kunnen vinden. Ook zullen we een nieuwe aanpak in social media bepalen. NB: We zoeken nog mensen die het leuk vinden om hier actief in mee te doen!  I

Financiën 
Zoals je ziet hebben we per activiteit de kosten vermeld. Fijn om te weten waar je aan toe bent. Of vraag je je nu af: waarom moet ik extra betalen voor een activiteit als ik ook contributie betaal?

Welnu, we willen niet alleen duidelijk, maar ook graag transparant zijn.
• Met de opbrengst van de contributie zorgen we ervoor dat onze vereniging ‘staat’. Denk aan de ondersteuning bij het organiseren van de activiteiten, contact met leden, ledenadministratie, maar ook het onderhouden van de website en productie van andere middelen.
• De bijdrage voor de events hebben we zo berekend, dat de vereniging er in ieder geval niet op toelegt en jij nooit meer betaalt dan de kostprijs.
• Ieder lid mag per jaar één keer een introducé meenemen voor het normale leden-tarief.
• Het geld uit ons spaarpotje gebruiken we om in 2018 te investeren in storytelling, website en huisstijl.
• We willen de reserve weer aanvullen door nieuwe leden te werven met een campagne in het voorjaar.

Collegiale groeten, 
Lianne, Mia en Marlou